کارگاه و نشست اکمل ارتان

نشست های دسترسی محدود

درباره‌ی اکمل ارتان
اکمل ارتان هنرمند، کیوریتور و مدرس است. ارتان مؤسس و مدیر هنری «امبرپلت‌فرم» واقع در استانبول است، این پلتفرم به تحقیق و تولید در حوزه‌ی هنر و فناوری‌های نوین می‌پردازد. ارتان، مدیر هنری فستیوال بین‌المللی «هنر و فن‌آوری اَمبر» است که از سال ۲۰۰۷ در استانبول برگزار می‌شود. او نمایشگاه‌ها و رخدادهای خارجی امبرپلت‌فرم را کیوریت می‌کند و برنامه‌های متعدد دیگری را نیز به‌عنوان کیوریتور مستقل طرح‌ریزی کرده است. بعلاوه، ارتان مسئول هماهنگی و مدیر پروژه‌های بین‌المللی ترکیه و اروپا در نقطه‌ی اتصال هنر و فن‌آوری / رسانه‌های نو و جامعه است.
ارتان چیدمان‌ها، عکاسی و پرفورمنس‌های اشتراکی‌اش را در ترکیه، اروپا و ایالات‌متحده به نمایش گذاشته است.
ارتان مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی برق/ مخابرات از دانشگاه فنی استانبول و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته طراحی رسانه‌های ارتباطی از دانشگاه فنی ییلدیز دریافت کرد. او به‌عنوان مهندس طراح و ناظر کیفی سیستم‌های ارتباط از راه دور در ترکیه، آلمان و بلژیک کار کرده است. ارتان یک شرکت طراحی چندرسانه‌ای در ۱۹۷۷ در استانبول تأسیس کرد. او از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۶ در دانشگاه بیلگی و دانشگاه فنی ییلدیز استانبول به تدریس طراحی رسانه‌های نوین مشغول بوده و از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ در دانشگاه سابانجی تدریس کرده است. اکمل ارتان اکنون در برلین زندگی و کار می‌کند.

 نشست | تصاویر متحرک و رسانه‌های نو

ما در عصر پسا همه‌چیز زنگی می‌کنیم: پسا‌مدرن، پسادیجیتال، پسا حقیقت و … . در میان این الفاظ، پسارسانه یکی از تعیین‌کننده‌ترین اصطلاحات جهان هنر امروز است. عنوان این ارائه با مسئله اصطلاح‌شناختی‌ای گره‌خورده است که از همان آغاز شکل‌گیری ژانرهای کذایی مانند هنر رسانه، رسانه‌های نو یا هنرهای دیجیتال به وجد آمد و این اصطلاحات همچنان در حال تحول هستند. در این ارائه، بر تصویر متحرک از چشم‌انداز رسانه‌ها نو تمرکز خواهم داشت و چند کار را به‌عنوان نمونه مطرح خواهم کرد.

کارگاه | شبکه همبستگی

در چند دهه‌ی گذشته، تحولات اجتماعی، اقتصادی و فنّاورانه، زمینه‌های فرهنگی را نیز به‌شدت تغییر داده است. سنت‌های دوره‌ی مدرنیستی و حتی پست‌مدرنیسم دیگر اعتباری ندارند. در آینده‌ی خیلی نزدیک، تقریباً هیچ‌چیز معتبر شناخته نخواهد شد. تنوع میان وضعیت‌ها گسترده است و شکاف بین جغرافیاها، دولت–ملت‌ها و پراکتیس‌های فرهنگی به‌رغم انتظارات برآمده از جهانی‌شدن در حال انبساط است. این کارگاه، درباره‌ی تبادل دانش و تجربه جهت برقراری روابط پایدار میان ایده‌های مستقل ابتکار عمل و هنرمندان است.