Amirali Ghasemi (b.1980, Iran) is a curator, media artist and a graphic designer. He graduated in 2004 with a BA in graphic design from Central Tehran Azad University, with an emphasis on research in digital art history. In 1998, Ghasemi founded *Parkingallery*, an independent project space in Tehran and in 2002 he set up Parkingallery.com, which became an online platform for young Iranian artists.
Ghasemi has shown his photographs, videos, design works in various festivals and exhibitions internationally. As a curator he has been directing many exhibitions, workshops, and talks for Parkingallery projects, such as *Deep Depression (2004-06), Reloading images (2007), Sideways (2008). He has co-curated The Urban Jealousy,1st International Roaming Biennial of Tehran (2008-09) and six editions of Limited Access Festival for Video and Performance (2007-16). He has also curated the video section of “Iranian Pulse” in Brazil and “The Elephant In The Dark” in Doy Art Foundation in New Delhi, India. He was the guest curator for the CCBRUGGE in 2010 and along his independently curated programs like “The invisible present”( Brazil,USA) he recently guest programmed a video art section for Rotterdam and Goteborg film festivals in Jan- Feb 2013. Followed by his involvement in a variety of projects for institutions, project spaces and universities in Germany, Netherlands, Serbia, UK, Egypt, Turkey, United States, Brazil, Canada, France, Sweden, and India.
He is currently working with photography, video, installation and interactive projects, besides writing on the Tehran arts scene and contemporary Iranian art for various magazines and on his own art-log. IRAN&CO is his ongoing curatorial project, an ongoing exhibition and archive of Iranian art representation beyond its border. In summer 2014, Ghasemi co-funded New MediaSociety, a network base research platform and library.
امیرعلی قاسمی متولد تهران ۱۳۵۹، نمایشگاه گردان مستقل، هنرمند رسانه ای و طراح گرافیک، در سال۱۳۸۳ با مدرک کارشناسی طراحی گرافیک از دانشگاه آزاد تهران مرکز و پایان نامه ای با محوریت تاریخ هنر دیجیتال فارغ التحصیل شد. در سال ۱۳۷۷، قاسمی فضای تجربی مستقلی را در تهران با عنوان پارکینگالری، تاسیس کرد که در سال ۱۳۸۱ با گشایش سایت Parkingallery.com، به سکویی آنلاین برای هنرمندان جوان ایرانی و ایده هایشان بدل گشت.
قاسمی عکسها، ویدئوها و آثار گرافیک خود را در جشنوارههای مختلف و نمایشگاههای متعدد بین المللی نمایش داده است. وی در مقام نمایشگاهگردان، سرپرستی و مدیریت نمایشگاهها، کارگاهها و سمینارهای آموزشی را برای پروژههای پارکینگالری به عهده داشته است؛ نمایشگاه هایی از جمله: “افسردگی عمیق”(۱۳۸۲ و ۱۳۸۵)، پروژه کارگاهی “بارگذاری مجدد تصاویر” (۱۳۸۶)،”مسیر های فرعی” (۱۳۸۷) ،”حسادت های شهری” نخستین دوسالانه سرگردان تهران (۱۳۸۷-۱۳۸۹) و شش دوره از جشنوارهی ویدئو، پرفورمنس و صدا “دسترسی محدود” از سال ۱۳۸۶. همچنین بخش ویدئویی نمایشگاه نبض ایرانی در برزیل و نمایشگاه «پیل در تاریکی» در بنیاد هنر دوی در دهلی نو. قاسمی در سال ۱۳۸۹ به عنوان کیوریتور مهمان، مجموعه ویدئوها و فیلم های تجربی از ایران را با عنوان زمان حال نامرئی برای فستیوال فیلم رتردام و گوتنبرگ انتخاب کرد. او در ادامه پروژه مستقلی با همین نام را در سال ۱۳۹۲ در برزیل و امریکا برپا کرد. وی در سال ۱۳۹۲ به عنوان برنامه ریز مهمان، مسئولیت بخش ویدیو در فستیوال فیلم رتردام را به عهده داشت. او همچنین در برپایی پروژههایی برای موسسات، فضاهای تجربی و دانشگاههایی در آلمان، هلند، سربستان، انگلیس، مصر، ترکیه، امریکا، برزیل، کانادا، فرانسه، سوئد و هند همکاری کرده است.
او در حال حاضرعلاوه بر پرداختن به طراحی گرافیک و مدیریت هنری، روی پروژه های عکاسی، ویدئو، چیدمان و آثار تعاملیاش کار می کند، و در کنار نمایشگاه گردانی، به نوشتن و ترجمه درباره صحنه هنری تهران و هنر معاصر ایران و جهان، برای مجله های مختلف و نیز برای وبلاگ شخصیاش مشغول است. “ایران و شرکا” پروژه نمایشگاهی – تحقیقاتی اخیر قاسمی است که به آرشیوی از نحوه نمود و نمایش هنر ایران فراتر از مرزها میپردازد، او همچنین از اعضای موسس جامعهی رسانه های نو است که به عنوان مرکزی مستقل برای آرشیو ترجمه و تولید محتوی در حیطه نیو مدیا در ایران تاسیس شده است.